صفحه اصلی / موناکوسیستم / آشنایی با کارتریج‌ها

آشنایی با کارتریج‌ها

کارتریج‌ها

کارتریج‌ها

آشنایی با کارتریج‌ها

معرفی اجمالی کارتریج‌ها

استفاده روزافزون از دستگاه‌های چاپگر یا همان پرینتر در ادارات و سازمان‌ها و حتی مصارف خانگی غیر قابل انکار است. نکته حائز اهمیت این است که پرینتر انتخابی متناسب با شرایط٬میزان و نوع مصرف ما باشد.

یکی از ملاک‌های انتخاب٬مواد مصرفی چاپگر خواهد بود که در صورت استفاده از نوع نامرغوب آن٬هزینه های سنگینی را در بلند مدت متوجه چاپگر خواهد کرد.

مواد مصرفی پرینتر‌های جوهر افشان را جوهر و پرینتر‌های لیزری را تونر (TONER) می‌نامند و محفظه نگهدارنده این مواد را کارتریج اطلاق می‌کنند.اهمیت کارتریج در پرینتر بسیار بالاست و می‌توان آن را به لاستیک برای خودرو تشبیه کرد.

کارتریج چیست ؟

شیوه عملکرد پرینتر‌های لیزری به این صورت است که پس از ارسال فرمان چاپ از طریق رایانه یا موبایل و … پرینتر کاغذ را داخل می‌کشد. پس از ورود کاغذ به داخل چاپگر٬ پودر یا همان تونری که داخل محفظه (مخزن) کارتریج است روی کاغذ تزریق شده و توسط حرارت فیوزینگ پخته می‌شود و سپس به بیرون از پرینتر هدایت می‌شود.

نکته این جاست که کارتریج در پرینتر نقشی اساسی دارد و با کلیه اجزاء چاپ ارتباطی مستقیم برقرار می‌کند. از اینجا که در پرینتر‌های لیزری٬ کارتریج در معرض حرارت و گرما قرار می‌گیرد٬ رفته رفته دچار استهلاک شده و فرم اولیه خود را از دست می‌دهد. از این‌رو توصیه می‌شود کارتریج به‌طور مداوم شارژ نشود.

 

کارتریج جوهرافشان

کارتریج جوهرافشان به این صورت عمل می‌کند که قطرات جوهر با فشار و دقت فراوان از منافذ ریزی که روی هد پرینتر یا روی کارتریج جوهری تعبیه شده٬روی کاغذ ریخته و باعث ایجاد تصاویر رنگی و یا سیاه سفید خواهد شد.

کارتریج‌های جوهرافشان دو نوع هستند. در مدل ‌های قدیمی‌تر ٬ سه رنگی اصلی داخل یک کارتریج و رنگ مشکی داخل کارتریج دیگر بود که به همین علت توصیه می‌شد از پرینتر جوهرافشان برای چاپ متون و نوشته استفاده نشود.

تکنولوژی دیگری در کارتریج‌های جوهرافشان استفاده می‌شود٬ که هر رنگ در یک کارتریج جداگانه قرار دارد و با ترکیب رنگ‌ها به صورت تک تک٬کیفیت بالاتری در چاپ به‌وجود می‌آورد.

 

کارتریج جوهرافشانموارد زیر درباره این کارتریج‌ها لازم به ذکر است:

   ۱- حداقل هفته‌ای یک پرینت توسط پرینتر انجام شود.

   ۲- پس از اتمام جوهر٫در صورت تمایل به شارژ مجدد٬کارتریج را در کیسه یا نایلون زیپ‌دار قراداده و برای شارژ منتقل نمائید.

 

 

 

یک دیدگاه برای " آشنایی با کارتریج‌ها " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

باز کردن چت
نیاز به مشاوره دارید؟
Scan the code
سلام
کاربر گرامی جهت هرگونه مشاوره در خصوص محصولات با ما در واتس‌اپ در ارتباط باشید.